Mediawijsheid

SBO de Windroos mag het Nationaal Keurmerk Mediawijsheid voeren. Dit keurmerk geeft aan dat de school een gecertificeerde MediaCoach in huis heeft. Deze MediaCoach beschikt over ruime en actuele kennis over (moderne) media. De officiële Nationale Opleiding MediaCoach is succesvol afgerond en de coach neemt deel aan het jaarlijkse terugkomprogramma, wat ervoor zorgt dat de MediaCoach volledig up-to-date is wat betreft de nieuwste mediaontwikkelingen.

Nationaal Keurmerk Mediawijsheid

Het Nationale Keurmerk Mediawijsheid geeft aan dat een organisatie het belang van de ontwikkeling van mediawijsheid bij jeugd, ouders en professionele opvoeders in het beleid heeft opgenomen. Of het nu gaat om chatten, gamen, het gebruik van mobieltjes, het zoeken van betrouwbare bronnen op het internet enz..

MediaCoach

De MediaCoach helpt bij de bevordering van mediawijsheid. Tegenwoordig spreken we liever over mediabewustzijn. Als je je bewust bent van de vele mooie en minder mooie mogelijkheden van internet en de sociale media, maakt dat je vanzelf mediawijs.
De MediaCoach adviseert kinderen, ouders en collega’s als het gaat om aan (sociale) media gerelateerde problemen.
Ouders en verzorgers kunnen bij de MediaCoach terecht met hun vragen of zorgen op het gebied van (sociale) media.

De MediaCoach op onze school is juf Brigitte Arkink. Naast MediaCoach is ze ook Social Media Professional.
Voor vragen over mediawijsheid kunt u bij haar terecht. Ze is bereikbaar via e-mail b.arkink@konot.nl

Lessen Mediawijsheid

Vanaf schooljaar 2019/ 2020 krijgen alle kinderen van mediawijsheidlessen. Deze worden gegeven met behulp van de methode MediaPaspoort. Tijdens deze lessen draait het om zeven thema’s, die in alle verschillende groepen worden aangeboden:

1. Weet wat je ziet (o.a. wat is waar en niet waar in media?)
  2. Bewaak je identiteit (o.a. wie ben jij op internet?)
  3. Wat je geeft krijg je terug (o.a. over respectvol met elkaar omgaan, online pesten)
  4. Houd de klok in de gaten (o.a. over de tijd die je aan online en offline spelen besteedt)
  5. Maak goede keuzes (o.a. hoe deel je jouw online leven in?)
  6. Bescherm je privacy (o.a. wat is privé en wat mogen anderen van jou weten?)
  7. Zorg voor je eigen veiligheid (o.a. bij wie kun je terecht als je hulp en tips nodig hebt?

Inlog op de site van het Media Paspoort: